یادداشت / مهدی طارمی، پنجرۀ معرفی استان بوشهر در اروپا

شناسه خبر: 40892
تاریخ انتشار: 13 مهر 1403

 

مصطفی صفایی/بندر کنگان: یک گل، دو پاس گل و چند موقعیت‌سازی هوش‌مندانه و کلی اتفاقات جذاب دیگر، چیزی بود که در بازی سه شنبه شب، مهدی طارمی، ستاره بوشهری و نام آشنای فوتبال ایران رقم زد تا در پایان بازی به عنوان بهترین بازیکن دیدار اینترمیلان با ستاره سرخ بلگراد نیز معرفی شود.

طارمی در بازی اول اینترمیلان در مقابل بهترین تیم حال حاضر اروپا یعنی منچسر سیتی نیز عملکرد قابل قبولی داشت؛ هر چند در آن بازی گلی رد و بدل نشد.

اکنون و با عمل‌کرد خیره‌کننده در بازی دوم اینترمیلان در لیگ قهرمانان، نام مهدی طارمی در بالاترین سطح ممکن در اروپا می‌درخشد. عکس‌ها و اخبار مهدی طارمی در عمده نشریات و رسانه‌های مطرح اروپا منتشر شده   و به عبارتی، بخشی از محتوای رسانه‌های ورزشی معتبر اروپا به طارمی اختصاص دارد.

مهدی طارمی در سال‌های اخیر همواره جزء نامزدهای برترین بازیکن فوتبال آسیا و بهترین گلزن لیگی بوده که در آن فوتبال بازی می‌کند. این موضوع همواره نام طارمی را در صدر اخبار فوتبالی قرار داده است.

من اما نمی خواهم دربارۀ فوتبال بنویسم بلکه قصد دارم به امکان معرفی هرچه بیشتر ایران و بالتبع استان بوشهر از طریق مهدی طارمی در اروپا بپردازم و این موضوع را از منظر گردش‌گری بررسم.

«گردش‌گری» به عنوان صنعت اول قرن بیست و یکم، یک صنعت مولد، درآمدزا و اشتغال‌آفرین است که بسیاری از کشورها با سرمایه‌گذاری و تقویت زیرساخت‌ها در این زمینه، رشد اقتصادی بالایی را تجربه کرده‌اند. در کشور ما اما هنوز آن‌چنان که باید، این صنعت رونق ندارد و نتوانسته‌ایم از فرصت‌ها و ظرفیت‌های خدادادی این آب و خاک در زمینه گردشگری به خوبی بهره ببریم.

گردش‌گری انواع مختلفی دارد: گردشگری فرهنگی، مذهبی، صنعتی، تجاری، ورزشی و… که هر یک از این انواع، بنا به موقعیت خاص و پتانسیل‌های موجود، مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

جذب و حضور گردشگر در یک کشور، یک استان، یک شهر یا یک مکان خاص، زمانی اتفاق می‌افتد که آن کشور، استان، شهر یا مکان به واسطه یک عامل، فرد یا گروه، به خوبی معرفی شود.

بنابراین، معرفی و شناخته شدن مکان مورد نظر، ضرورت اصلی و ابتدایی مبحث گردش‌گری است؛ به عبارتی ساده‌تر، با معرفی یک مکان، بخت حضور گردش‌گر در آنجا افزایش پیدا می‌کند. البته نوع معرفی و میزان جذابیتی که در معرفی یک مکان، شهر یا استان وجود دارد، می‌تواند در بحث جذب گردش‌گر تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

ورزش و به‌ویژه ورزشکاران موفق، خوش‌نام و محبوب، یکی از عوامل بسیار مهم و ماندگار در معرفی یک شهر، استان، کشور یا حتی برند کردن یک چیز یا کالای خاص می‌توانند باشد.

اما باید در نظر داشت موفقیت، شهرت و محبوبیت در ورزش نیز امری نیست که به سادگی رخ دهد. نمونه خارجی و موفق این مقوله، «کریستیانو رونالدو» است که مدنظر این نوشتار نیست بلکه می خواهم از بارزترین و محبوب‌ترین نمونه داخلی در مبحث ورزش بگویم که بی تردید «مهدی طارمیِ» ما بوشهری هاست؛ الماس بوشهر.
دقیقاً یک دهه از کشف  او در فوتبال ایران می‌گذرد و در این مدت،  همه مراحل رشد، موفقیت، شهرت و محبوبیت را طی کرده و به دست آورده است.

از ایران‌جوان بوشهر آغاز کرد و سپس به پرسپولیس پیوست که سکوی پرتاب او در موفقیت، شهرت و محبوبیت شد.   طارمی اما با روحیه سیری‌ناپذیر از موفقیت‌های روزافزون، به جایگاه و شهرتی که در پرسپولیس داشت، بسنده نکرد.

با به ثمر رساندن دو گل در برابر رقیب دیرینه  -یعنی استقلال- و همچنین به ثمر رساندن آن پنالتی حساس و جنجالی به صورت چیپ به تیم النصر عربستان در لیگ قهرمانان آسیا (در مقابل دیدگان ۱۰۰ هزار تماشاگر داخل ورزشگاه آزادی و میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در سراسر ایران، آسیا و حتی جهان)، همچنین کسب آقای گلی در دو فصل ۹۵-۱۳۹۴ و ۹۶-۱۳۹۵، به سرشناس‌ترین، محبوب‌ترین و موفق‌ترین چهره فوتبالی ایران در آن مقطع تبدیل شد. طارمی در دو دوره جام ملت‌های آسیا و دو جام جهانی برای تیم ملی ایران بازی کرده و حتی موفق به زدن ۲ گل در مقابل تیم ملی انگلستان نیز شد. او همچنان عضو ثابت و اصلی تیم ملی فوتبال ایران است.

با این کارنامه قوی به تیم الغرافه قطر پیوست و پس از آن برای ریوه آوه پرتغال و سپس پورتو پرتغال توپ زد.   در مدت حضور خود در لیگ پرتغال افتخارات زیادی را به دست آورد و از آن جمله دو بار کسب عنوان بهترین گلزن لیگ پرتغال، یک بار بهترین پاسور لیگ پرتغال، قهرمانی در این لیگ، قهرمانی در جام حذفی و سوپرجام پرتغال، حضور  چندباره در لیگ قهرمانان اروپا و گلزنی در این رقابت‌های مهم و بسیار پر بیننده.

در لیگ قهرمان اروپا فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ موفق شد زیباترین گل خود در کل دوران فوتبال خود را به تیم چلسی و به صورت قیچی برگردان بسیار جذاب و تماشایی به ثمر برساند. آن شب و آن بازی و آن گل را صدها میلیون هوادار فوتبال در سراسر جهان مشاهده و البته این پسر بوشهری را تحسین کردند.

این گل زیبا، کاندیدای کسب زیباترین گل آن سال جهان نیز شد و حتی به عنوان یکی از سه گل نهایی و برتر جایزه پوشکاش (زیباترین و قابل توجه‌ترین گل یک فصل فوتبالی) نیز شناخته شد.

در تمام این مدت و در همه این اتفاقات جذاب و هیجان‌انگیز که برای مهدی طارمی رخ داد، نام ایران و استان بوشهر نیز به همان اندازه مورد توجه، پی گیری، تحقیق و جستجوی علاقه‌مندان اروپایی، آسیایی و سایر نقاط جهان قرار گرفت.

طارمی در تابستان امسال با یک قرارداد سه‌ساله به تیم فوتبال اینترمیلان ایتالیا پیوست. پس از حدود دو دهه از حضور علی دایی، علی کریمی و وحید هاشمیان در یک تیم تراز اول در سطح اروپا، یعنی بایرن مونیخ، اکنون شاهد حضور یک ایرانی دیگر در یک تیم بزرگ، قهرمان و بسیار پرطرفدار، یعنی اینترمیلان هستیم.

در اوایل مرداد ماه ۱۴۰۳ علی دایی اسطوره فوتبال ایران و جهان در گفت و گو با  روزنامه گاتزتا دلو اسپورت ایتالیا ، در‌بارۀ  مهدی طارمی گفت:

«با توجه به آنچه که طارمی در پورتو طی ۴ سال گذشته انجام داده، با انتقال آزاد، این یک معامله باورنکردنی است. بیش از ۹۰ گل زده، گل‌های تعیین‌کننده در لیگ قهرمانان و چندین جام. عملکرد طارمی تایید شده است. طارمی می‌تواند با هر شرایطی سازگار شود. به عنوان مهاجم اول یا دوم، در کنار یک شماره ۱۰ یا یک شماره ۹ خالص. هوش فوتبالی طارمی چیزی است که اورا از سایرین متمایز می کند. طارمی زیاد حرکت می‌کند و به همین دلیل مدافعان را شگفت‌زده می‌کند.

علاوه بر این، او فیزیکی هم هست. هیچ دوئلی را نمی‌بازد و گرفتن توپ از او آسان نیست. او این ویژگی را با کیفیت فنی بالایی در مرحله نهایی ترکیب می‌کند که ممکن است از او انتظار نداشته باشید. زیباترین گلی که از طارمی دیدم، مقابل چلسی در سال ۲۰۲۱، در لیگ قهرمانان بود. در آخرین دقیقه، با یک ضربه برگردان گل زد. او نشان داد  می‌تواند به این شکل هم گل بزند، با یک ضربه آکروباتیک. او می‌داند چگونه موقعیت‌یابی کند، از مدافعان فرار کند و بدن خود را به کار بگیرد. طارمی مهاجمی است که به اندازه ارزش واقعی که دارد، به او پرداخته نشده است. اگر خوب نباشید، نمی‌توانید ۵۰ گل ملی بزنید.

 طارمی خارج از زمین فروتن، محترم، با ارزش است. طارمی هرگز فراموش نکرده از کجا آمده، ریشه‌هایش و شهری که در آن به دنیا آمده، یعنی بوشهر را فراموش نمی‌کند. او شخصیت بزرگی دارد. تاکنون فرصتی برای صحبت با او نداشته‌ام، اما مطمئنم که خوب عمل خواهد کرد و مهم‌تر از همه، گلزنی می‌کند. هواداران اینتر می‌توانند با داشتن طارمی، آسوده‌خاطر باشند.»
***
باشگاه اینتر میلان ایتالیا در اولین اقدام برای معرفی بازیکن جدید خود، ویدئویی بسیار جذاب از طارمی منتشر کرد که در آن نام «خلیج فارس» خودنمایی می‌کرد و تعدادی از آثار باستانی ایران، از جمله تخت جمشید، به مخاطب معرفی می‌شد. این کلیپ را می‌توان یکی از مؤثرترین تبلیغات در خصوص نام خلیج فارس در سطح جهانی قلمداد کرد که به واسطه مهدی طارمی اتفاق افتاد.

اما در این فصل که طارمی رسماً عضو باشگاه بزرگ و پرافتخار اینترمیلان است، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه‌های اروپا و جهان قرار دارد. از لحظه‌لحظۀ زندگی ورزشی و حتی تمرینات وی، کلیپ، خبر، گزارش و عکس به کل جهان مخابره می‌شود.

طارمی بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه، شهرت، محبوبیت و موفقیت قرار دارد و از همین رو، هواداران زیادی در سراسر اروپا و جهان با شوق و علاقه از سرزمین مادری و استان محل تولد این الماس بوشهری پرس‌وجو می‌کنند و مشتاقانه مایل اند در وهله اول کشور ایران و در مرحله دوم استان بوشهر، یعنی محل تولد یکی از بهترین و کامل‌ترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران [در دو دهه گذشته] را بشناسند و اگر فرصتی دست دهد، برای گردش‌گری به محل تولد این ستاره فوتبال سفر کنند.

بدون شک، پس از علی دایی [بازنشستگی ۲۰۰۶] تا کنون، کامل‌ترین، موفق‌ترین، محبوب‌ترین و سرشناس‌ترین مهاجم تاریخ فوتبال ایران را باید مهدی طارمی دانست ؛ با این تفاوت که گسترش فناوری ارتباطی در دنیا و شبکه‌های اجتماعی، میزان محبوبیت و دامنه معروفیت این فوتبالیست را با سرعت بالاتری در سطح جهان منتشر کرده است و همین خود یک فرصت مناسب برای معرفی بهتر استان بوشهر ما به گردش‌گران داخلی و خارجی است. می‌توان با استفاده از این موقعیت طلایی، توجه بسیاری از گردش‌گران را به استان بوشهر جذب و موجبات رونق صنعت گردش‌گری را در این استان فراهم ساخت و دست کم نام بوشهر را در گوش دوست‌داران فوتبال او طنین انداز کرد.


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.