سوژه روز/ تعارف نکن اقای سرمربی،مفتخر خود را از بن بست خودساخته نجات می دهد؟!

شناسه خبر: 1730
تاریخ انتشار: 06 شهریور 1396

سعید مفتخر سرمربی ایرانجوان که در طول سه فصل اخیر همواره نقش یک ناجی بی ادعا را برای ایرانجوان به خوبی ایفا کرده است در شروع فصل جدید لیگ یک ،روزهای سختی و بی رحم فوتبال را تجربه میکند تا جاییکه که شاید سرنوشت مربی گری وی به مخاطره بیوفتد.

 

به گزارش فوتبال بوشهر آنچه در ادامه یاداوری می کنیم ،نکاتی است که از دید هیات تحریریه فوتبال بوشهر در سه بازی گذشته ایرانجوان به چشم امده و قرار نیست در جهت تخریب بازیکن یا مربی بکار برود اما در فوتبال به تیم بازنده امتیاز نمیدهند و ایرانجوان باید خود را از این بحران خودساخته نجات دهد!

 

ابتدا باید گفت ایرانجوان این باشگاه سازنده بوشهری که در طول یک دهه اخیر بازیکنان خوبی را به فوتبال ایران تحمیل کرده است اما در فصل جدید گویا خبری از سازندگی و ورود بازیکنان مستعد بوشهری نیست! سرمربی ایرانجوان که در طول دو سال گذشته استفاده از بنزین سبز یا همان بازیکنان جوان را به خوبی تجربه کرده و سود خوبی هم به این باشگاه رسیده،گویا در سه بازی اخیر تنها امیدش بازیکنان با تجربه و بعضا پا به سن گذاشته ای هستند که نتیجه معکوس داشته است!

 

ایرانجوان مقابل نفت مسجد سلیمان آنقدر کند و سنگین بود که برای ایجاد موقعیت خطرناک دل به ضربات ایستگاهی و برخی ارسالها داشت اما در فوتبال ابتدا تاکتیک های متنوع را امتحان کزده و سپس آخرین مسیر های رسیدن به گل را در لحظات نفسگیر را تجربه میکنند.تیم مفتخر نباید فقط به ضربات ایستگاهی “کرد جهان “بسنده کند….

 

نگاهی به ترکیب اولیه ایرانجوان در بازی اخر که داشته باشیم ،چند تغیر را میبینیم اما باید اذعان کرد که حسین بازیاری یک مدافع راست کلاسیک نیست و این بلند بالای جوان یک استاپر یا مدافع وسط است که باید خود را به شرایط امادگی دو فصل پیش برساند.

 

مسعود نظرزاده در سالهای جوانی یک بال راست و چپ خوب بود که با حضور حمید درخشان تغیر پست داد و تبدیل به یک مدافع راست کلاسیک شد .مسعود در نیمه دوم بازی مقابل نفت مسجد سلیمان به جای اصلی خود همان دفاع راست رفت و اتفاقا از خیلی ها بهتر کار کرد.سن و سال نظرزاده به بال راست نمیخورد!

 

سعید مفتخر باید دو بازی گذشته تیمش را در لیگ بار دیگر نگاه کند.بازی ایرانجوان مقابل بادران و نفت مسجد سلیمان و گلهای به ثمر رسیده توسط حریفان را بار دیگر بازبینی کند،نباید حریفان به یک نقطه به عنوان پاشنه آشیل ایرانجوان نگاه کنند و بارها موقعیت گل ایجاد شود…

 

در فوتبال تعارف شغل مربی گری هر فردی را کوتاه میکند،این یک واقعیت است! نامها دیگر بازی نمیکنند و عملکرد هر بازیکن در بازی باید ضامن حضور او در ترکیب بازی بعدی باشد.سعید مفتخر از جمله جوانهای دنیای مربی گری بوشهر است که باید به عنوان سرمایه از وی دفاع کرد و خیلی ها اعتقاد دارند بزرگترین موهبت کار مربی گری مفتخر ایجاد فضای صمیمی و رابطه گرم با بازیکنانش است که البته نباید وارد وادی تعارف و رودربایستی شد و مثلا چند بازیکن که عملا توانایی حضور در لیگ یک را ندارند را بارها و بارها امتحان کرد.

 

مفتخر را در ایرانجوان و حتی زمانی که در توحید مربی گری میکرد یک مربی نترس و شجاع میدیدم ،بازی دادن به بازیکنان جوان و تشنه بازی بومی ایرادی ندارد،اگر قرار بود سه شکست متوالی برای ایرانجوان در ابتدای فصل رقم بخورد پس چه بهتر که چند بازیکن خوب و جوان بومی بازی در کنار دیگر غیر بومی های مفید تیم،این سه بازی را تجربه میکردند!بازی دادن به جوان تاوان دارد،عبدالله ویسی و سیروس پورموسوی نمونه بارز این ادعا هستند اما پای تصمیم خود ایستادند تا راحت در لیگ برتر مربی گری را ادامه دهند!

 

هر دو هافبک دفاعی ایرانجوان در سیستم ۴/۲/۳/۱ {ابدام و خداشناس} در بازی مقابل نفت مسجد سلیمان به یک شکل بازی میکردند و بیشتر عرض زمین را دویدند و پاس دادند.معمولا انتخاب دو بازیکن برای دو هافبک سیستم ۴/۲/۳/۱ باید کارایی آنها را متفاوت کند.ریتم و شیوه بازی و حتی فیزیک این دو بازیکن زحمتکش دقیقا راه را برای بازیسازی حریفان باز میکند.فصل قبل اگر شوشتری با قامت بلندش خوب سر میزد یا پاسهای مورب و پشت دفاع ارسال میکرد در مقابل علی حقدوست دونده و تخریب چی جلوی چهر مدافع ایرانجوان موقعیت های بازیسازی حریف را مختل میکرد.

 

سرمربی سی و اندی ساله ایرانجوان فصل گذشته هم سه باخت پیاپی را تجربه کرد و سپس اهنگ ایرانجوان را عوض کرد و موفق شد در نداری های شدید تیم ریشه دار بوشهری را در لیگ نگه دارد.پس نشان داده می تواند ،شاید وقتش شده ریتم و حرکت تیمی ایرانجوان را تغیر دهد و روزهای خوب فوتبالی اش را تکرار کند!

 


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.