یادداشت عبدالصمد ابراهیمی:انتخاب فرهاد مجیدی ؛ زرینچه یا شاغلام؟!

شناسه خبر: 19046
تاریخ انتشار: 09 اردیبهشت 1398

 

 

انتخاب دستیار به جای سرمربی در فوتبال دنیا هم رایج است اما در ایران کمتر نمونه های موفقی از این جانشینی را شاهد هستیم. نشستن زرینچه به جای کخ یکی از مواردی است که حالا بعد از انتصاب مجیدی به عنوان جایگزین شفر ،از آن یاد می شود و موفق نبود. یک ماجرای جالب تر اما در فوتبال ایران داریم:
شاغلام پیروانی سرمربی برق شیراز شده بود و از اعتبار زیادی هم بین برقی ها برخوردار بود. او اما در برق نتیجه دلخواه را نگرفت و هیات مدیره وقت با لطایف الحیلی او را به سمت استعفا بردند.

 

سازگار نژاد نماینده وقت شیراز در مجلس، هم در هیات مدیره باشگاه برق بود هم هیات رییسه فدراسیون صفایی فراهانی.

او از بیم اینکه هواداران شاغلام برای مربی بعدی برق مشکلی ایجاد کنند به مهدی مناجاتی سرمربی وقت تیم ملی جوانان گفته بود غلامحسین پیروانی را به عنوان دستیار خود به تهران ببرد. شاغلام به تیم ملی جوانان رفت اما صفایی فراهانی با این انتخاب مخالفت کرد.

یک روز مناجاتی که نمی دانست با این داستان چگونه باید برخورد کند که شان شاغلام هم حفظ شود به دوست قدیمی اش محمود یاوری زنگ زد.

تماس سرهنگ مناجاتی با سرهنگ یاوری مشورتی بود و یاوری هم دارای زرنگی خاص اصفهانی ها. محمودخان آن روزها سرمربی فجر بود. همان فجر سپاسی اواخر دهه ٧٠ که بازی معروفش با استقلال در حافظیه با جنجال فرهاد مجیدی سه برصفر به نفع فجر شد.

یاوری که می دانست شاغلام چه اعتباری در فوتبال فارس دارد و قبلا هم پیروانی شاگرد او بوده پیشنهاد داد او دستیارش در فجر شود.
حضور شاغلام در جذب هوادار برای فجر نوپا تاثیر زیادی داشت. شاغلام دستیار یاوری شد.

آن فصل فجر بهترین تیم شهرستانی شد و تا نیمه نهایی جام حذفی هم رفت. اواخر فصل اما هیات مدیره با یاوری به مشکل خورد. همین باعث شد قبل از اتمام فصل برای استخدام سرمربی جدید فجر دست به کار شوند.

قاسمپور و پورحیدری که سابقه نشستن روی نیمکت فجر را هم داشتند کاندیدا بودند. قاسمپور حتی در ورزشگاه کوار-که به دلیل خرابی حافظیه زمین خانگی فجر بود- یک بازی فجر را هم از روی سکوها دید.

همین حضور روی سکوها، یاوری را شاکی کرد و گفت اگر من را نمی خواستید صبر می کردید جام حذفی هم تمام شود و قراردادم تمام می شد و خودم می رفتم. پس یاوری قهر کرد و رفت.

قاسمپور و پورحیدری هم به هر دلیلی به فجر نرفتند و هیات مدیره ناچاراً شاغلام را سرمربی موقت معرفی کردند. آنها بر این باور بودند پیروانی در جام حذفی نتیجه نمی گیرد و تیم حذف می شود با همین بهانه هم او را برکنار می کنند و برای فصل جدید سرمربی دیگری انتخاب می کنند.

این گمانه زنی اما با ستاره بخت شاغلام همخوانی نداشت. او فجر را قهرمان جام حذفی کرد و به آسیا برد. حالا دیگر دست زدن به این نیمکت سخت تر شد. تصور این بود در لیگ بعدی پیروانی نتیجه نمی گیرد اما در هفته های ابتدایی چنان نتایجی گرفت که تا ده سال روی نیمکت فجر تکان نخورد.

حالا باید دید مجیدی چه راهی را می رود.


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.