گزارش:شورا،شاهین شهرداری و این همه دغدغه!

شناسه خبر: 20782
تاریخ انتشار: 09 مرداد 1398

 

شاهین شهرداری بوشهر در شرایطی برای فصل جدید لیگ برتر آماده می شود که بودجه منفی یک میلیاردتومانی دارد و برای تامین هزینه های آن توسط شهرداری نگرانی های جدی مطرح می باشد.

به گزارش فوتبال بوشهر به نقل از «خلیج فارس»؛ ماجرا از این قرار است که شاهینی ها ۶ میلیاردتومان بدهی دارند، درحالی که بودجه مصوب امسال باشگاه ۵ میلیاردتومان است و براین اساس نماینده جدید بوشهر در لیگ برتر، با بودجه منفی یک میلیاردتومانی مسابقات را شروع خواهد کرد.

 

این درحالی است که برای حضور آبرومندانه در لیگ برتر، حداقل ۱۵ میلیاردتومان نیاز است که ۱۰ میلیارد دیگر علاوه بر بودجه مصوب شورای شهر، نیازمند جابجایی برخی ردیف های بودجه است که بدون شک ترکش آن به پروژه های عمرانی شهرداری نیز برخورد خواهد کرد.

مهمتر از همه اینکه در شرایط کنونی اقتصاد کشور که مهمترین منبع درآمدی شهرداری بوشهر یعنی صدور پروانه ساختمانی به انگشت های یک دست در ماه خلاصه می شود (طبق اعلام شهردار در اوایل سالجاری)، تامین اعتبار ۱۵ میلیاردتومانی برای تیمداری نیز بی دردسر نخواهد بود.

دو دستور کار جلسه عصر سه شنبه شورای شهر بوشهر درخصوص لایحه معرفی وحید بارگاهی معاون مالی اداری شهرداری بجای پرویز عبدی پور عضو مستعفی هیات مدیره باشگاه شاهین شهرداری و همچنین تصویب اساسنامه این باشگاه که مهمترین بخش آن تعیین نام “شاهین لیان شهرداری بوشهر” برای این باشگاه لیگ برتری به منظور رفع مشکل حقوقی تشابه نام با باشگاه شاهین سابق است، باعث شد که اعضای شورا بیم و امیدهای خود را درباره شاهین بازگو کنند.

برزگرزاده:یا شاهین نابود می شود، یا شهرداری بوشهر

اولین نطق را عبدالخالق برزگرزاده مطرح کرد که معتقد بود درخصوص عدم جذب اسپانسر برای تیم شاهین در لیگ برتر، رییس شورا و شهردار مقصر هستند که با نشست های خصوصی دنبال پیدا کردن اسپانسر برای تیم بودند و این مهم انعکاسی در میان اعضای شورا جهت پیگیری هماهنگ تر در این خصوص نداشت و دست آخر هم بی نتیجه بود.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه شهرداری به دلیل مشکلات مالی، حقوق کارمندانش را با تاخیر می دهد و پروژه های عمرانی نیز راکد شده، اظهار داشت: بودجه مصوب باشگاه شاهین در فصل جاری ۵ میلیاردتومان است، درحالی که حداقل ۱۵ میلیاردتومان برای لیگ برتر نیاز است و تامین ۱۰ میلیاردتومان دیگر نیازمند جابجایی ردیف های بودجه و حذف برخی پروژه های عمرانی یا فعالیت های جاری است که هنوز لایحه ای در این خصوص به شورا نیامده است.

وی با بیان اینکه رییس شورا و شهردار در خصوص جذب اسپانسر برای تیم شاهین خوب عمل نکردند، ادامه داد: از نشست های خصوصی تان اسپانسری برای شاهین خارج نشد، ضمن اینکه قرار بود چند عضو دارای توان کمک مالی به هیات مدیره جایگزین برخی افراد فعلی شود که آن هم با شروط عجیبی مواجه شد، مثلا فردی قرار بود در ازای ورود به هیات مدیره، هزینه پروازها و اسکان تیم در لیگ برتر را پوشش دهد، اما مانع ورود وی شدند، درحالی که اگر این هزینه ها پوشش داده می شد، کمک خوبی به باشگاه بود. یا در جلسات خصوصی با گزینه های اسپانسری تیم شاهین گفته شد که هیات مدیره و مدیرعامل را ما باید تعیین کنیم و اختیاری به وی داده نمی شد، مذاکرات را بی نتیجه گذاشت.

به گفته برزگرزاده، با این وضعیت که عملا درآمد داخلی شهرداری ناچیز شده، پیدا نشدن اسپانسر باعث می گردد یا تیم شاهین نابود شود یا شهرداری بوشهر.

نصرتی:هرکسی حاضر به کمک به شاهین باشد، حکم وی به عنوان هیات مدیره صادر می شود

روح الله نصرتی نایب رییس شورای شهر بوشهر در پاسخ به انتقاد برزگرزاده گفت: فردی که از وی سخن گفتید، وقتی شهردار درخواست داشت برای اینکه تعهد وی مشخص شود، با آژانس یا محل های اسکان قرارداد ببند، ولی وی بحث های دیگری مثل اینکه پرونده های حقوقی هم به وی سپرده شود مطرح کرد و من اطلاع دارم که با شروط شهرداری کنار نیامد.

وی افزود: هرکسی که حاضر به کمک مالی به باشگاه شاهین باشد، حاضریم با سایر اعضای هیات مدیره صحبت کرده تا استعفا داده و وی وارد شود، اما باید دید چقدر از ادعاهای مطرح شده واقعیت دارد.

دهدار:یاس و ناامیدی به اردوی شاهین تزریق نکنید، قطعا مشکلی برای تامین مالی نیست

رییس شورای شهر بوشهر نیز در مقام دفاع از خود دربرابر انتقاد برزگرزاده، گفت: درخصوص اسپانسر نشست خصوصی نداشته ایم و بنده به نمایندگی از شورا به همراه شهردار در نشست هایی حضور داشته ام. ضمن اینکه درخصوص پیدا شدن اسپانسر بارها در رسانه ها از جمله در رادیو ایران طی مصاحبه ای اعلام کردم که حاضریم مشروط به حفظ نام شاهین و برگزاری مسابقات تیم در بوشهر، امتیاز لیگ برتری را به اسپانسرها بصورت رایگان بدهیم، اما اگر کسی هم پیدا شده، درخواست های اقتصادی منفعت طلبانه داشته یا یکی از این دو شرط را در ازای آوردن پول قبول نمی کرد.

ابوذر دهدار ادامه داد: مثلا یک سرمایه گذار پیشنهاد کرده بود که زمین موردنظر برای هتل در خیابان ساحلی به وی داده و عوارض شهرداری هم بخشیده شود تا او نصف این عوارض را برای تیم شاهین هزینه کند که چنین پیشنهاداتی عملا کمک به شهر و باشگاه شاهین نبود و بیشتر نگاه منفعت طلبانه به ظرفیت های اقتصادی شهر است.

دهدار با بیان اینکه برای تامین بودجه ۱۵ میلیاردتومانی شاهین در لیگ برتر راهکارهای لازم پیش بینی شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، اظهار داشت: پروژه های بزرگ عمرانی شهرداری از اعتبارات استانی تامین می شود که شامل تقاطع غیرهمسطح مطهری، پارک لیان، جاده سلامت در خیابان فنس و… با اعتبار ۴۰ میلیاردتومان است و بابت این تعامل باید از شهردار و استاندار تشکر کرد، از این رو شهرداری با درآمدهای داخلی و جذب اعتباراتی که از بیرون دارد، شاهین در لیگ برتر سربلند خواهیم دید و از همکاران هم می خواهم با واژه هایی مثل اینکه بودجه نداریم، یاس و ناامیدی را به اردوی تیم شاهین تزریق نکنند.

هاشم زاده:الان تاکسی ها با دبه بنزین می آیند، آخر سال پیمانکاران!

کیوان هاشم زاده دیگر عضو شورای شهر بود که در این نشست پیرامون بحث های مطرح شده درباره بودجه باشگاه شاهین صحبت کرد.

وی با بیان اینکه وقتی با شهردار صحبت می کنم، وی برای تامین ۲۱ میلیاردتومان برای تیم شاهین که ۱۵ میلیارد برای لیگ برتر و ۶ میلیارد هم بدهی های آن است ابراز نارضایتی می کند، ادامه داد: وقتی ۲ یا ۳ میلیون تومان کمک به شهروندان از محل ماده ۱۶ به دلیل نبود بودجه شهرداری متوقف شده یا هفته پیش رانندگان تاکسی به دلیل مشکلات شان با دبه بنزین مقابل شورای شهر تجمع کرده بودند تا تاکسی خود را آتش بزنند، افزایش بودجه شاهین صرفا از منابع داخلی شهرداری می تواند منجر به آن شود که در پایان سال پیمانکاران طلبکار شهرداری با دبه های بنزین مقابل شورا جمع شوند!

هاشم زاده در ادامه به انتقاداتش پیرامون ناکارآمدی برخی اعضای هیات مدیره باشگاه شاهین پرداخت و بیان کرد: درد اینجاست که برخی به عنوان عضو هیات مدیره باشگاه، چای شهرداری را می خورند و یک ریال حاضر به کمک به این باشگاه نیستند. چهره فنی نیستند یا پای شان به توپ فوتبال هم نخورده، شاید فکر می کنند ما عاشق تیپ و قیافه شان هستیم!

وی افزود: قطعا باید یکی، دو عضو فنی هیات مدیره یا افرادی مثل باباچاهی به عنوان نماد باشگاه شاهین حفظ کرد و بقیه هیات مدیره را از افرادی تعیین نمود که امکان رایزنی با مجموعه های اقتصادی یا توان کمک مالی به باشگاه داشته باشند. اگر هم کسی با این شرایط پیدا نشد، چرا باید از بیرون افرادی را وارد هیات مدیره کنیم که خاصیتی ندارند و فقط باندبازی می کنند؛ می توانیم بجای آنها، سایر اعضای هیات مدیره را از نیروهای شهرداری انتخاب کنیم.

توسلی:برای یک کار، ۱۰ نفر در باشگاه شاهین استخدام می شود

اکبر توسلی دیگر عضو شورای شهر بود که طی سخنانی به طرح دیدگاههای خود پرداخت.

وی خطاب به هاشم زاده گفت: اصلا هیات مدیره در باشگاه شاهین چه جایگاهی دارد که برخی این موضوع را مطرح می کنند؟ باشگاهی که مدیرعامل ندارد و بصورت سرپرستی اداره می شود و تا امروز اساسنامه مصوب نداشته و قراردادهای آن در هیات مدیره مطرح نمی گردد و بصورت یک نفره اداره و تصمیم گیری می شود، عملا هیات مدیره جایگاهی ندارد.

توسلی افزود: در باشگاه سپاهان یک نفر ۱۰ کار انجام می دهد، اما ما در باشگاه شاهین شاهدیم برای یک کار، ۱۰ نفر استخدام یا حکم صادر می شود.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: شورای شهر براساس به خواست و علاقه مردم به تیمداری اقدام کرد و انصافا هزینه زیادی هم توسط شهرداری از سنوات قبل شده، ولی واقعا وظیفه شهرداری تیمداری نیست. چرا که شاهدیم تکمیل یک سرویس بهداشتی در ساحل ۵ ماه طول می کشد یا وقتی از معاون عمرانی شهرداری دلیل تعطیل شدن پروژه ها را سوال می کنم، پاسخ می دهد که نقدینگی تزریق نشده و پیمانکار رها کرده. از طرفی مردم از وضعیت حمل و نقل عمومی ناراضی هستند، یا حقوق کارگران پسماند که در این شرایط جوی زحمت می کشند، ۴۰۰ هزارتومان کم شده تا بعدا پرداخت شود، چون پیمانکار و شهرداری مشکل مالی دارند، اما نمی گویند که کارگر با یک میلیون تومان چگونه باید زندگی بگذراند.

توسلی تصریح کرد: شهرداری به تنهایی قادر به تامین هزینه لیگ برتر نیست و زنگ خطر از الان برای شورا و شهرداری به صدا درآمده؛ از این رو رییس شورای شهر باید از مدیریت استان پیگیر این موضوع باشد که نیروگاه اتمی، پتروشیمی های استان و ظرفیت های اقتصادی دیگر به موضوع هزینه تیم شاهین ورود کنند.

گفتنی است پس از این مباحث، دو دستور کار این جلسه درخصوص اسناسنامه باشگاه شاهین و معرفی بارگاهی معاون مالی شهرداری به عنوان عضو هیات مدیره این باشگاه تصویب شد.

 


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.