گزارش: آنالیز پنالتی‌های طارمی در پرتغال؛ پادشاه توپ‌های مُرده

شناسه خبر: 21643
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398

 آنالیز پنالتی‌های طارمی در پرتغال؛ پادشاه توپ‌های مُرده

هفته‌های ابتدایی لیگ پانزدهم، تیم‌های لیگ برتر با یک پدیده عجب روبرو شدند. مهدی طارمی که قبلا توانایی پنالتی گرفتنش را لیگ چهاردهم و لیگ قهرمانان آسیا به رخ کشیده بود، هر هفته از حریفان پرسپولیس پنالتی می‌گرفت و آمارهای عجیبی خلق می‌کرد. در برنامه نود ۶ مهر ۱۳۹۴، آیتمی درباره روش‌های پنالتی گرفتن طارمی پخش شد. آیتمی که نشان می‌داد او با تایمینگ مناسب مقابل بازیکنان حریف، توپ را از مقابل پای آن‌ها می‌زند و بلافاصله، بدنش را طوری قرار می‌دهد که مدافع مجبور به سرنگون کردنش شود. یا در کورس سرعت، با زیاد و کم کردن سرعتش مدافع حریف را فریب می‌دهد تا برخورد ایجاد کند. طارمی با این روش برای پرسپولیس، الغرافه و تیم ملی پنالتی‌های زیادی گرفت و امسال، این پدیده عجیب لیگ پرتغال را هم تحت تاثیر قرار داده است. او با همین روش، در سه بازی با پیراهن ریو آوه ۵ پنالتی گرفته و دیشب، اسپورتینگ را در زمین این تیم به زانو درآورد. موقعیت‌هایی که بیشتر آن‌ها، روی توپ‌های مرده بدست می‌آیند. بودن VAR باعث شده او کار راحت‌تری برای گرفتن پنالتی داشته باشد و در صورت پنهان ماندن برخورد از چشم داور، با کمک داور ویدئویی به هدفش برسد.

اولین پنالتی طارمی در پرتغال، ساده‌ترین پنالتی او بود. طارمی در بازی هفته اول مقابل فامالیسائو دقیقه ۷۸ به زمین رفت و ۱۰ دقیقه بعد، برای تیمش پنالتی گرفت. او با قدرت بدنی، خودش را جلوتر از مدافع حریف قرار داد و بعد از زدن توپ، بدنش را ستون کرد تا با فشار مدافع که برای زدن توپ پریده بود، سرنگون شود.

پنالتی بعدی طارمی در بازی با آوس، با روش مشهور او گرفته شد. توپ با سرعت، به سمت دروازه‌بان در حال حرکت بود. با توجه به زاویه حرکت توپ و مسیر طارمی، شانس زیادی برای گل کردن آن وجود نداشت. او با سرعت خودش را به صحنه رساند و قبل از اینکه دروازه‌بان توپ را بگیرد، مسیر آن را به سمت دیگری عوض کرد.

دروازه‌بان که برای گرفتن توپ بیرون آمده بود، به طارمی خورد و پنالتی برای ریو آوه بدست آمد. جالب اینکه در این صحنه، داور پنالتی را ندید و وجود VAR، به کمک طارمی آمد.

دو پنالتی از هت‌تریک پنالتی طارمی مقابل اسپورتینگ، با روش‌های مخصوص او اتفاق افتاد. روی گل اول مدافع برای زدن توپ پشت سر طارمی تکل زد. طارمی به جای تلاش برای زدن توپ، سرعتش را کم کرد تا مدافع نتواند به جای توپ برسد و او را سرنگون کند.

گل دوم، مشکوک‌ترین پنالتی طارمی در این سه بازی بود. مدافع اسپورتینگ، پیراهن طارمی را گرفت و خیلی سریع آن‌ها رها کرد. فشاری هم به طارمی وارد نشد اما او بلافاصله بعد  از رها شده پیراهن، خودش را در همان زاویه به زمین انداخت. آنقدر طبیعی، که داور و کمک داور ویدئویی قانع شوند همان یک لحظه باعث سرنگونی او شده است.

چند دقیقه بعد، طارمی کار اسپورتینگ را تمام کرد. پاسی که به طارمی رسید، سرعت زیادی داشت و او نمی‌توانست آن را کنترل کند. پس به جای ریسک، روی تکل مدافع حریف حساب کرد. قبل از اینکه تکل کواتس به توپ برسد، طارمی مسیر آن را تغییر داد.

بعد هم منتظر ماند تا از دو نقطه مختلف، با او برخورد کند و داور برای اعلام پنالتی سوت بزند. کواتس مدافع تیم ملی اروگوئه، برای دومین بار به طارمی پنالتی داد و خودش هم با گرفتن دو کارت زرد، از زمین اخراج شد!

بجز پنالتی دوم بازی با اسپورتینگ، دیگر پنالتی‌هایی که طارمی در پرتغال گرفته به نظر درست می‌رسند. او طبق معمول به جای فریب داور، تلاش کرده مدافع حریف را فریب بدهد و موفق هم بوده است. داستان او، تا زمانی که مدافعین فوتبال پرتغال با سبک بازی‌اش آشنا شوند ادامه دارد. تا زمانی که حداقل، آمار پنالتی گرفتن او را پایین بیاورند.

 

منبع:نود


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.