یادداشت/ کیروش هم مربی عادلی نیست!

شناسه خبر: 4322
تاریخ انتشار: 14 آبان 1396

خلیل شیخیانی / در گیرو دار حضور کارلوس کی روش در فوتبال ایران اتفاقات خوب و بد کم نداشته ایم، اما مهمترین نکته که این روزها بیشتر کارشناسان واقعی فوتبال را آزرده خاطر کرده، اسامی تیم ملی فوتبال برای دو بازی دوستانه در روزهای پیش رو است. گفتار کی روش و عمل ایشان در بعضی مواقع اصلا با هم سازگار نیست. اعلام اسامی تیم ملی نوعی اعلام جنگ گفتار و کردار سرمربی تیم ملی با خود بود. جدول لیگ برتر فوتبال ایران و نتایج تیم ها و اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی را با هم مقایسه کنید. این ساده ترین معادله ایست که همه مردم ایران جوابش را می دانند. به نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی ایران را خوب توجه کنید:

پرسپولیس تیم دوم لیگ با شش بازیکن، پدیده تیم چهارم لیگ با یک بازیکن، فولاد خوزستان تیم پنجم لیگ با یک بازیکن، سایپا تیم ششم لیگ با پنج بازیکن، ذوب آهن تیم هفتم لیگ با دو بازیکن، استقلال تیم یازده لیگ با هفت بازیکن و سپاهان تیم سیزده لیگ با سه بازیکن.

ابتدای بحث این جمله تکراری را گوشزد می کنم که هیچکس حق ندارد به سلایق و معیارهای انتخاب یک مربی ایراد بگیرد، اما کارشناسان اگر نتوانند نقد کنند یقین بدانیم که عدالت رعایت نخواهد شد و عدل و انصاف قربانی این بازی خواهند ماند. انسانها تلاش می کنند و در سایه تلاش خود به موفقیتی دست می‌یابند و رضایت در وجودشان احساس می شود. سوالی که ذهن مرا اذیت می کند این است که وقتی تلاش انسانها دیده نمی شود و یا پیشرفت و موفقیت های آنها را به طریقی به شانس ارجاع می دهند و صاحبان قدرت و رسانه آنها را کوچک می شمارند که به نوعی مخاطب عامی هم این لج بازی ها را می بیند، وجدان آدمی به درد می آید.

از پارس جنوبی جم تیم صدرنشین لیگ برتر و پیکان تیم سوم لیگ ایران هیچ نماینده ای در اردوی تیم ملی برای دو بازی دوستانه که فقط از لژیونرها اشکان دژاگه حاضر است دیده نمی شود. من حس میکنم شعور مخاطب به بازی گرفته شده است. این با هیچ منطقی قابل بحث نیست که تیم یازدهم لیگ هفت نفر در اردوی تیم ملی داشته باشد اما صدرنشین و تیم سوم هیچ نماینده ای نداشته باشند. وقتی بخواهی انگیزه یک مجموعه را از بین ببرید تنها راه آن عدم توجه به موفقیت های آنهاست و این راه، باعث می شود تا تیم های جوان و جسور ناامید شوند و قدرت تفکر و تمرکز خود را از دست دهند.

وقتی بازیکنان یک باشگاه هر کجای جدول باشند و حتی بعد از هزار دقیقه فورواردش یک گل زده باشد به اردو دعوت می شوند و تنیم صدر جدول نادیده می گیرند، نوعی نگاه تحقیر آمیز سرمربی تیم ملی را به جدول لیگ مشخص می نمایبد و از طرفی این فرضیه را به شکل می دهد که سرمربی تیم ملی  به لیگ چندان نگاهی ندارد که این هم برای سرمربی تیم ملی که اگر حقوقش سه روز به تاخیر بیفتد آسمان و زمین را به هم می ریزد خوب نیست. وقتی سرمربی تیم ملی از فدراسیون نظم می خواهد آیا بازیکنان لیگ از او انتظاری جز این دارند که عدالت در انتخاب هایش باشد.

نتایج پارس جنوبی جم با تلاش های وزیر نفت، مدیرعامل منطقه ویزه پارس جناب مهندس یوسفی، مدیر عامل باشگاه جناب رضاییان، سرمربی تیم و بازیکنان جوان و جسور و مردم حامی و خونگرم استان بوشهر خصوصا شهر جم به دست آمده و اینگونه نگاه تحقیرآمیز سرمربی تیم ملی انگیزه را در آنها تضعیف خواهد کرد.

تیم های شهرستانی نباید مورد بی مهری قراربگیرند. حالا که یک تیم شهرستانی صدرنشین لیگ ایران است هیچ رسانه و کارشناسی از بی مهری سرمربی تیم ملی حرفی نمی زند.

کی روش زمانی که که مجتبی جباری، علی کریمی و محمد رضا خلعتبری را با خود به جام جهانی نبرد و فوتبال فانتزی را از تیم ایران گرفت مشخص بود در روانشناسی ضعف دارد و نمی داند ویترین جام جهانی بازیکن تکنیکی هم می خواهد. وقتی قرار است در گروه خود یک امتیاز کسب کنیم و حذف شویم چرا زیبایی فوتبال را یه رخ حریفان نکشیم. کی روش بازیکنانی به جام جهانی برد که یکی مصدوم بود و یکی در باشگاه خود به بازی گرفته نمی شد. بحث امروز این است اگر استقلال یا سپاهان صدر جدول بود و از آن تیم هیچ بازیکنی به تیم ملی دعوت نمی شد آیا کارشناسان و رسانه ها، خبرنگاران و حتی برنامه های ورزشی صداوسیما سکوت می کردند؟ کمتر رسانه ای از بازیکنان تیم پارس جنوبی جم و پیکان دفاع کرده اند. متاسفانه هنوز خیلی ها واقعیت فوتبال را باور ندارند و تمام نتایج تیم پارس جنوبی جم را شانسی می دانند و از گوشه و کنار مثال برق شیراز در دورهای قبل لیگ بر زبان جاری می سازند که در دور برگشت این تیم سقوط می کند و هزاران حرف بی اساس. اینها درد فوتبال ایران است. خوشبختانه درایت و تفکر مدیرعامل منطقه ویژه پارس، مدیریت باشگاه و همچنین شناخت مهدی تاتار از فوتبال حاشیه دار ایران، باشگاه خوب پارس جنوبی جم خودش را در بهترین حالت حفظ کرده و این مهمترین اصل برای مردم خونگرم بوشهر است که در پیشانی فوتبال ایران می درخشند.

از خود کی روش سوال کنیم اگر تیم ایران با مربیگری شما مقام اول آسیا را کسب کند اما در تیم منتخب آسیا کسی از ایران در آن تیم نباشد و از تیم دهم یا بیستم یا سی ام چند نفر در تیم منتخب باشند، چه عکس العملی دارید؟

باید بازیکنان لیگ ناراحت باشند. وقتی فورواد استقلال بعد از نهصدو شصت و پنج دقیقه یک گل زده به اردو دعوت می شود و دیگر مهاجمان لیگ مثل علیپور یا مهاجمین پدیده یا سایپا یا پارس جنوبی چندین گل زده اند دیده نمی شوند، باید به حال این فوتبال افسوس خورد. بازیکنان تلاش می کنند به اردوی تیم ملی دعوت شوند و کارشناسانی که اجحاف سرمربی تیم ملی به بازیکنان و مجموعه پارس جنوبی جم را می بینند و سکوت می کنند در این ظلم شریک هستند. به نظر شما کسی حق ندارد به سلایق یک نفر که هشتاد میلیون آدم را تحت الشعاع عملکرد خود قرار می دهد انتقاد کند؟ کی روش باید بداند همه مردم فوتبال می فهمند و این اجحاف را نمی توان لاپوشانی کرد.

 

منبع:خلیج فارس


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.