پرونده دلالی فوتبال بوشهر چه شد؟ یادداشتی از عبدالرسول حیدری

شناسه خبر: 8542
تاریخ انتشار: 29 اسفند 1396

عبدالرسول حیدری / زمانی که آقای کفاشیان ریس پیشین و نایب ریس فعلی فدراسیون فوتبال ایران حکم حذف حاج محمد دوانی ریس اسبق هیات فوتبال استان بوشهر را از عالیجنابان در پایتخت تحویل گرفت و  وارد بوشهر شد، بیش از چها سال و اندی می گذرد. تغییراتی که توسط بعضی  از بوشهری ها از روی لجبازی و تسویه حساب شخصی و برخی از آقایان تهرانی در پایتخت طراحی شد و به کرسی نشست. تصمیم و انتخابی که هیچ نشانی از همدلی و خدمت به فوتبال در آن دیده نشد. فرد مورد اعتماد برای تصدی مسول هیات فوتبال محمد نجفی را از قبل آماده کرده بودند و همه امکانات برای یک انتخاب جنجالی، غیرمتعارف و از پیش تعین شده به کارگردانی کفاشیان و جمشیدی ریس سابق اداره ورزش مهیا نموده بودند.

روزی فراموش نشدنی و برگزاری انتخابی سوال برانگیز با حضور همین حضرات و با حاشیه های فراوان. نعمتی صاحب امتیاز شاهین هرچه فریاد زد تا خود را به  سالن انتخابات برساند ولی موفق نشد، اما فردی دیگری بجای او بر روی صندلی نمایندگی شاهین نشست و رای هم به نجفی داد تا پاداش خود را با یک پست در هیات فوتبال دریافت نماید.

انعکاس عکس ها و ورود افرادی که حق رای دادن در این انتخابات را نداشتند در سایت های استان و برنامه پر بیننده ۹۰  به اینجا رسید که کفاشیان وقتی با این پرسش مواجه شد که اگر فیفا بفهمد، فوتبال ما را تعلیق خواهد کرد، نامبرده پاسخ داد شما نگویید تا فیفا هم نفهمد.

با این انتخابات ناقص و دست و پاگیر، فوتبال استان به لحاظ اعتباری و شخصیتی ضربه بدی متحمل شذ و شاید سال ها در ذهن و خاطره مردم بو شهر و استان باقی بماند؛ یک ابتذال کامل در تاریخ فوتبال استان بوشهر.

مدت قانونی چهارساله محمد نجفی چند ماه به پایان رسیده است اما هنوز قادر به انجام انتخاب جدید مسول هیات فوتبال در استان نشده اند، گویا  باز هم قصد دارند سناریو  انتخاب و حضور مجدد ایشان به عنوان شخص مورد اعتماد آقایان تاج و کفاشیان و ساکت به شکل دیگری در این استان تکرار نمایند، اما با تاخیرهای بی مورد برای آرام نمودن جو فوتبال بوشهر و آماده کردن نامبرده برای انتخابات پیش رو.

انتخاب نامبرده در هیات فوتبال مصادف شد با فعالیت جدی دلال فوتبال و گسترش فساد در جامعه فوتبال استان که در هفته های اخیر خبرهای اسفبار و شرم آوری از اخاذی و رشوه این دلال از بازیکنان در سایت های ورزشی بوشهر منعکس شد، اما مسول هیات فوتبال بی تفاوت از کنار آن عبور می نماید یا خبری از برخورد با دلال رسانه ای نمی شود.

واقعا مجمع هیات فوتبال استان خواب است و یا اینکه خودشان را به خواب زده اند؟ شکایت پدر بازیکن با فیش بانکی، استاد و مدارک و فایل صوتی یکی پس از دیگری سرازیر هیات فوتبال شد، آقای نجفی هیچ یک را جدی نگرفت تا دلال بتواند  با خیالی آسوده به فعالیت خلافش ادامه دهد. کوتاه آمدن ایشان از دلالی و فساد درفوتبال به گونه ای شد که دیگر کسی به هیات فوتبال استان اعتماد نکرد و به همین خاطر بازیکنان اسناد و مدارک دلالی و فساد را به حراست اداره ورزش تحویل دادند.

تعدادی از علاقمندان به فوتبال به خاطر قطع امید از رییس هیات فوتبال و عملکرد او در برابر دلالی، با تماس و فرستادن مدارک به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران، باعث گردید تا ریس پیشین این کمیته یعنی جچت السلام علیپور شجاعانه رای ممنوعیت فعالیت دلال فوتبال را صادر نماید. مسول اجرای حکم نیز رییس هیات فوتبال استان معرفی گردید ولی خبری از پیگیری این حکم رسانه ای نشده است و دلال در همان زمان با جدیت بیشتری به فعالیت خود ادامه داد!

دلال هر لحظه که تصمیم می گرفت وارد باشگاه  می شد و برای عقد قرارداد با توجه به اینکه هیچ حکمی از باشگاه نداشت و کارتی هم برای او صادر نگردیده بود اما با استفاده از کارت افراد مختلف در شهرستان ها وارد میدان مسابقات می شد. بی پروا دست در دست بازیکن به هیات فوتبال مراجعه می کرد و قرارداد بازیکنان را ثبت می نمود. بعضی از مسولین تلاش کردند تا مانع فعالیتش در فوتبال و ورودش به ورزشگاه و… شوند، ولی مدیر باشگاه مربوطه و هیات فوتبال استان در برابر این اتفاقات چشمان خود را روی هم گذاشتند، اکنون چهار سال و اندی از مسولیت نجفی در فوتبال بوشهر می گذرد، دلال فوتبال همچنان به خدمتش! ادامه می دهد و تیم را همراهی می کند و هیات فوتبال هم فقط نقش نظارت بر عملکرد او را دارد بدون اینکه مانع فعالیتش شود.

به راستی چرا با گذشت چندسال هنوز حکم و یا محکومیتی علیه دلالی و فساد از هیات فوتبال نمی بینیم؟

با این بی تفاوتی هیات فوتبال استان درباره پرونده دلالی، هم باشگاه مربوطه رو به اضمحلال گذاشته و هم آینده این ورزش با فعالیت چنین افرادی در خطر است.

 

منبع:خلیج فارس/ یادداشت عبدالرسول حیدری


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.