گزارش ویژه:این شما و این هم مرد اول دهه نود فوتبال ایران از بوشهر

شناسه خبر: 37343
تاریخ انتشار: 06 خرداد 1401

 

فوتبال ۳۶۰/ تاریخ فوتبال ایران نام ممتازی محسوب خواهند شد. مجموعه فوتبال ۳۶۰، قصد دارد که با نظر کارشناسان خود بهترین بازیکنان این مقطع را معرفی کند.

پس از بررسی عملکرد ۹ بازیکن برتر دهه گذشته، نوبت به معرفی بهترین بازیکن دهه نود می‌رسد که کسی نیست به جز مهدی طارمی. این بازیکن پس از درخشش در لیگ ایران، به تیم ملی راه یافت و پس از آن لژیونر شد و در اروپا هم نمایش فوق‌العاده‌ای داشت.

جوان گمنامی که ستاره شد

پس از نایب قهرمانی پرسپولیس در لیگ سیزدهم، پیش‌بینی می‌شد که این تیم برای قهرمانی اقدام به جذب فوق‌ستاره‌های گران‌قیمت آن روزهای فوتبال ایران کند در لیست خرید علی دایی اما نام ۲ بازیکن جوان و گمنام (مهدی طارمی، احمد نوراللهی) دیده می‌شد که کمتر گمان می‌رفت طی چند سال تبدیل به بهترین بازیکنان ایران شوند. طارمی در شرایطی به پرسپولیس پیوست که در ۲ فصل قبل از آن در لیگ برتر بازی نمی‌کرد.

مهدی طارمی در لیگ چهاردهم توانست جایگاه خود را در ترکیب اصلی پرسپولیس تثبیت کند و در لیگ پانزدهم تبدیل به اصلی‌ترین مهره پرسپولیس هجومی آن فصل از لیگ برتر شود. پرسپولیس با طارمی در آن دوره با تفاضل گل قهرمانی را از دست داد ولی مهدی با ۱۶ گل آقای گل لیگ شد. این بازیکن ۲ گل در دربی زد و یک پاس گل داد تا به محبوبیت ویژه‌ای بین هواداران پیدا کند. طارمی اما در پایان لیگ پانزدهم یک نقل و انتقال نافرجام و جنجالی داشت و پس از پیوستن به ریزه‌اسپور به پرسپولیس بازگشت.

طارمی در لیگ شانزدهم باز هم آقای گل شد و توانست طلسم قهرمان نشدن پرسپولیس را پس از ۸ فصل بشکند. طارمی در شروع فصل جدید روزهای خوب خود را با قهرمانی سوپرجام ادامه داد تا اینکه حکم فیفا برای انتقال این بازیکن به ریزه‌اسپور صادر شد و مهاجم پرسپولیس ۴ ماه از حضور در میادین محروم شد. این محرومیت پایانی بود بر حضور طارمی در پرسپولیس و لیگ برتر و پس از آن طارمی به فوتبال قطر رفت.

طارمی و فتح قله‌های فوتبال اروپا

طارمی پس از پرسپولیس، الغرافه قطر را برای ادامه فوتبال خود انتخاب کرد. این بازیکن یک فصل و نیم در این تیم بازی کرد و با این تیم قهرمان جام ستارگان شد. طارمی پس از آن به تیم نه چندان مطرح ریوآوه پرتغال پیوست و به نظر نمی‌رسید که اتفاق خاصی در دوران حرفه‌ای طارمی در حال رخ دادن باشد ولی این بازیکن در اولین فصل بازی خود در لیگ پرتغال با ۱۸ گل به صورت مشترک بهترین گلزن این لیگ شد و این مقدمه‌ای شد برای یک انتقال بزرگ به تیم مشهور پورتو.

طارمی در فصل ۲۱-۲۰۲۰ رکورددار بیشترین پاس در لیگ پرتغال شد و با پورتو قهرمانی سوپرجام را بدست آورد. این بازیکن در لیگ قهرمانان اروپا چهره درخشانی داشت و گل این بازیکن به چلسی نامزد جایزه پوشکاش فیفا شد تا اولین بازیکن ایرانی باشد که در جمع بهترین‌های فیفا قرار می‌گیرد.

موثرترین بازیکن در ۲ صعود به جام‌جهانی

درخشش مهدی طارمی در لیگ باعث شد تا پس از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، این بازیکن به تیم ملی فراخوانده شود و در دیدارهای تیم ملی در راه صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۸ بازی کند. طارمی نخستین بازی ملی خود را در سال ۲۰۱۵ برابر ازبکستان انجام داد. این بازیکن در راه صعود به جام‌جهانی گل های حساسی را برابر چین، قطر و ازبکستان به ثمر رساند. هرچند که طارمی در جام‌جهانی ۲۰۱۸ از جمله بازیکنان تاثیرگذار بود ولی این مسابقات را با خاطره بد از دست رفتن موقعیت طلایی دقایق پایانی برابر پرتغال به پایان رسید.

در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، تیم ملی با گلزنی‌های مکرر طارمی به نیمه‌نهایی رسید ولی در این مسابقه مهاجم گلزن ایران به دلیل محرومیت غایب بود و تیم ملی وداع تلخی از این مسابقات داشت. طارمی در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم خوش درخشید و همانطور که در بازی منجر به صعود ایران به جام‌جهانی ۲۰۱۸ گلزنی کرد این کار را در بازی مقابل عراق هم انجام داد. طارمی با ۴ گل آقای گل مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا شد.

طارمی یک گلزن بالفطره است و خاص‌ترین مهارت این بازیکن گرفتن پنالتی است که حتی سابقه کسب ۳ پنالتی در یک مسابقه را برای پورتو دارد ولی در کنار این ها نباید از توانمندی این بازیکن در دادن پاس گل به سادگی عبور کرد. مهدی طارمی با ۱۲ پاس گل، بیشترین پاس گل را در دیدارهای ملی در دهه نود داد. این بازیکن زوج رویایی با سردار آزمون، دومین بازیکن برتر دهه نود تشکیل داده که امید اصلی ایران برای نمایش موفق در جام‌جهانی ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.