یادداشت:مواظب فرزندانتان باشید!سراب کشف استعداد و پیشرفت در فوتبال با وعده دلالان/ حسین مرادی

شناسه خبر: 27429
تاریخ انتشار: 19 شهریور 1399

یادداشت:حسین مرادی

تا همین چند سال پیش بچه‌ها، به دور از چشم والدین به سمت فوتبال می‌رفتند و تا زمانی که مصدوم هم نشده بودند کسی خبر دار نمیشد و از دعوا و کتک پدر خبری نبود. جمله معروف که دنبال توپ دویدن برات نون و آب نمیشه برای همه آشناست. اما همراه با همه تغییرات فرهنگ‌ها، آداب و رسوم ، تفکرات و … نگاه خانواده‌ها نسبت به فوتبال نیز عوض شده حالا ماجرا برعکس شده است. فرزندانی که اسیر فضای مجازی هستند و فوتبال را به جای زمین چمن در کنسول‌های رایانه‌ای بازی میکنند و والدینی که گاها به زور فرزندان را به سمت فوتبال دعوت می‌کنند و معتقدند سردار آزمون و مهدی طارمی حق فرزندانشان را خورده‌اند، حق بچه‌های آنها بوده بروند جام جهانی که اگر این حق خوری نبود به جای طارمی اون توپ را در بازی با پرتقال حتما گل می‌کرد و ایران به مرحله بعد صعود می‌کرد.
بله همیین رویا پردازی‌های بدون در نظر گرفتن استعداد بچه‌ها و واقعیت‌های زندگی باعث شده این مستطیل سبز اسباب سوداگری جدیدی در کشور شده و چه خوب کلاهی ازاین نمد رویای خانواده‌ها، برای دلالان ساخته شده است.
در چند سال اخیر رواج جریان ترانسفر بازیکن فوتبال به خارج از کشور در رده‌های پایه بستر مناسبی برای سوء استفاده از خانواده‌هایی که رویای فوتبالیست بین المللی شدن فرزندشان را دارند فراهم کرده است.
آگهی‌ها و تبلیغات دروغین که در فضای مجازی وعده‌ی قرارداد با آکادمی بشیکتاش ترکیه و یا فلان کمپ بین المللی آذربایجان را میدهد و خانواده‌هایی که حتی به ابتدایی ترین قوانین هم آگاهی ندارند که مثلا یک بچه دوازده ساله چگونه می‌تواند بدون همراهی والدین به خارج از کشور برود. پول و از همه مهمتر فرزندان خود را به دلالان می‌سپارند غافل از آنکه فستیوال استعدادیابی کمپ بارسلونا در آنتالیا در واقع فستیوال دوستانه‌ای است که در ترکیه برای افزایش بازی‌های رده‌ی پایه برای شکوفا شدن استعداد فوتبالیست‌های نونهال و نوجوان خودشان برگزار می‌کنند چون بازیکن نونهال و نوجوان حداقل در طول سال می‌بایست ۴۰ تا ۵۰ بازی انجام دهد تا معلوم شود آیا استعداد دارد یا نه!

افراد سود جو این فستیوال‌ها را فستیوال استعدادیابی معرفی می‌کنند در حالی که ماجرا از این قرار است که اگر فوتبالیستی در یک فستیوال شرکت کند به طور مثال ۲۰۰ دلار هزینه کند آن فرد یا شرکتی که ورزشکار معرفی کرده ۵۰ دلار حق الزحمه دریافت می‌کند.
البته با افزایش نرخ ارز و رو شدن دست این دلالان محترم، خانواده‌ها در یکی دو سال اخیر دیگر کلاه فستیوال خارجی بر سرشان نمی‌رود. بنابراین باید کعبه آمال از نیوکمپ به آزادی تغییر جهت داده تا قربانی جدید پیدا شود.

دو سالی است دلالان با وعده‌ی مدارس فوتبال و کمپ‌های تخصصی فوتبال در تهران خانواده‌ها را اغفال کرده و با وعده‌ی بازی در آکادمی و رده‌های پایه‌ی استقلال و پرسپولیس و سایر تیم‌های پرطرفدار لیگ برتری، نونهالان و نوجوانان شهرستان‌ها را به تهران می‌کشاند. شرایط که در ابتدا گل و بلبل است تمرین در بهترین زمین‌ها همراه با محل اسکان تغذیه زیر نظر متخصص و مربیان بدنساز حرفه‌ای، اماغافل از اینکه بعد از دریافت پول و حضور در تهران کمپ تخصصی می‌شود یک چمن مصنوعی شش نفره در مناطق اطراف تهران ورویال سوئیت محل اسکان می‌شود یک خوابگاه ۳۰ نفره با یک وعده‌ی غذایی در روز و تازه همین خوابگاه هم بعد از یک ماه تعطیل شده و می‌بایست برای محل اقامت پول چند برابری مجدد پرداخت بشود.

خانواده‌هایی که در عمل انجام شده قرار گرفته‌اندبه اجبار تن به هر خواسته ای برای رفاه فرزندشان و از همه مهمتر رونالدو شدنش خواهند داد.
اما سوال اینجاست ورای وظایف مسئولین فوتبال و نظلارت دستگاه‌های حاکمیتی که در جای خود بسیار مهم بوده و می‌بایست حتما مورد توجه قرار بگیرد،.روی صحبت با خانواده‌های محترم است که آیا واقعا پی بردن به دروغ وشیادی این دلالان سخت است؟؟؟؟؟؟
شما که در یک شهرستان کوچک در اداره و تامین یک زندگی حداقلی خود مانده‌اید چطور فکر می‌کنید در شهری مثل تهران با ماهی ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان شهریه مدرسه فوتبال ،اسکان و تغذیه فرزند شما تامین می شود.؟؟ و یا فرزندی که در شهر خودش در طول یک فصل حتی یک نیمه در مسابقه رسمی بازی نکرده است چه استعدادی دارد که تهرانی‌ها خواهانش شده‌اند.؟؟ آیا به این فکر کرده‌اید که نوجوان ۱۵ تا ۱۶ ساله‌ی شما در این آشفته بازار فرهنگی اجتماعی در شهری مثل تهران چطور از پس اداره‌ی خودش بر خواهد آمد.
در آخر به قول سهراب چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید وگرنه با خوشبینانه ترین نگاه هم، با بازی در زیر گروه لیگ دسته دو نونهالان مناطق تهران استعداد یک نوجوان و نونهال ۱۵ و ۱۶ ساله‌ی شهرستانی کشف نخواهد شد پس با دست خود فرزندانتان را به کام خطر و فساد نکشانید.


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.