به استقبال فصل جدید؛ ۲۳ نکته که باید از لیگ بیست‌وسوم بدانید

شناسه خبر: 39526
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1402

 

بیست‌وسومین دوره لیگ برتر از روز چهارشنبه هجدهم مردادماه آغاز خواهد شد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، پس از تعطیلی دو ماهه لیگ برتر، بیست‌وسومین دوره از این مسابقات آغاز خواهد شد. قبل از آغاز این فصل از لیگ، ۲۳ نکته خواندنی از این مسابقات مرور شده است.

۱- این دوره از لیگ پس از یک‌بار تعویق، ۱۸ مرداد آغاز خواهد شد که این زودترین شروع لیگ در ۵ فصل اخیر محسوب می‌شود.

۲- شمس‌آذر قزوین تنها تیمی است که برای نخستین‌بار در لیگ برتر بازی می‌کند تا تعداد تیم‌های حاضر در تاریخ لیگ برتر به عدد ۴۷ برسد.

۳- با سقوط مس کرمان و نفت مسجدسلیمان، شهرهای کرمان و مسجدسلیمان دیگر در لیگ برتر نماینده ندارند اما با صعود شمس آذر، قزوین پس از ۱۳ فصل در لیگ برتر نماینده خواهد داشت. پیکان تا لیگ دهم در شهر قزوین از حریفان پذیرایی می‌کرد. با این اوصاف تعداد شهرهایی که در این فصل در لیگ نماینده دارند به عدد ۱۱ رسید.

۴- پرسپولیس، مدافع عنوان قهرمانی، با ۸ قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر است و پس از آن سپاهان با ۵ و استقلال با ۴ قهرمانی قرار دارند.

۵- استقلال با در نظر گرفتن احکام کمیته انضباطی، با ۱۲۲۵ امتیاز رکورددار تاریخ لیگ برتر است. پرسپولیس ۲۸ امتیاز کمتر از این باشگاه دارد و ۱۱۹۷ امتیازی است. سپاهان هم با ۱۱۴۶ سوم است.

۶- در این دوره ۲ مربی برای نخستین‌بار در لیگ برتر مربیگری می‌کنند. سعید دقیقی سرمربی شمس‌آذر که به همراه این تیم به لیگ برتر صعود کرد، برای اولین‌بار سرمربیگری در این مسابقات را تجربه می‌کند و مارینوس اوزونیدیس سرمربی یونانی گل‌گهر دیگر مربی تازه وارد این فصل است.

۷- در این فصل بیش از نیمی از تیم‌های لیگ در راس کادر فنی خود شاهد تغییر بودند. ۷ تیم با سرمربی قبلی خود ادامه دادند و ۹ تیم با سرمربی جدید وارد این فصل خواهند شد.

۸- اسماعیل شریفات با ۳۷۴ بازی با سابقه‌ترین بازیکن این فصل از لیگ است. این بازیکن در حال حاضر در رده دوازدهم بیشترین تعداد بازی در تاریخ لیگ برتر قرار دارد و این فصل می‌تواند تا رتبه هشتم صعود کند.

۹- در بین مربیان این فصل، یحیی گل‌محمدی رکورددار است. این مربی با مربیگری در ۳۰۰ بازی با سابقه‌ترین مربی این فصل است و با ۳ قهرمانی پرافتخارترین مربی به شمار می‌آید.

۱۰- ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی سپاهان با ۵۸ سال سن، پیرترین مربی این فصل از لیگ است.

۱۱- سعید دقیقی سرمربی شمس‌آذر قزوین با ۳۷ سال سن، جوان‌ترین مربی اسن فصل است.

۱۲- چهار تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و ذوب‌آهن تنها تیم‌هایی هستند که در تمام ادوار لیگ بازی کرده‌اند.

۱۳- در این فصل ۳ تیم مربی خارجی دارند. علاوه بر ژوزه مورایس و مارینوس اوزونیدیس، پاکو خمس سرمربی اسپانیایی تراکتور است.

۱۴- شهریار مغانلو، سجاد شهباززاده و گادوین منشا بازیکنان شاغل در لیگ هستند که سابقه آقای گلی در مسابقات را دارند.

۱۵- شش بازیکن از بازیکنان حاضر در لیگ بیست‌وسوم، سابقه آقای پاس گلی در این مسابقات را دارند. سعید صادقی، سروش رفیعی، محمد کریمی، کاوه رضایی، وحید امیری و ریکاردو آلوز بازیکنانی هستند که قبلاً سابقه دریافت این عنوان را داشته‌اند.

۱۶- سجاد شهباززاده با ۷۲ گل، بهترین آمار گلزنی را بین بازیکنان شاغل در تاریخ لیگ برتر دارد.

۱۷- در بین دروازه‌بان‌های شاغل در لیگ، حامد لک رکورددار بیشترین کلین‌شیت است. این دروازه‌بان با ۱۱۷ بار بسته نگه داشتن دروازه در رده دوم تاریخ لیگ برتر قرار دارد.

۱۸- مهم‌ترین رکورد باقیمانده از فصل قبل، بردهای پیاپی پرسپولیس است. پرسپولیس در ۷ بازی آخر فصل قبل به پیروزی رسید و با این آمار به قهرمانی دست یافت. پرسپولیس در صورت برتری در ۲ بازی آینده با رکورد تاریخ لیگ برتر برابر می‌شود.

۱۹- دوره جدید لیگ در شرایطی آغاز خواهد شد که مهم‌ترین دغدغه همچنان پابرجاست و مشکل حضور زنان در ورزشگاه حل نشده و فعلاً تنها یک ورزشگاه مجوز حضور زنان را دریافت کرده است.

۲۰- از مربیان شاغل، یحیی گل‌محمدی و عبدالله ویسی تنها مربیانی هستند که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارند.

۲۱- پرسپولیس با ثبات‌ترین نیمکت لیگ را دارد و یحیی گل‌محمدی از لیگ نوزدهم هدایت آن را برعهده دارد.

۲۲- حامد نورمحمدی قدیمی‌ترین بازیکن شاغل در این فصل است. این مدافع از لیگ پنجم در لیگ برتر بازی می‌کند و در این فصل در ملوان بندرانزلی حضور خواهد داشت.

۲۳- فولاد با میانگین سنی ۲۸.۵ سال پیرترین تیم این فصل از لیگ است و پیکان مانند فصل قبل جوان‌ترین تیم است. میانگین سنی این تیم ۲۳.۹ است.


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.