مقایسه لیست کی‌روش ۲۰۱۹ و قلعه‌نویی ۲۰۲۳؛ مشترک‌ها، جدید‌ها و غایبان را بشناسید

شناسه خبر: 40183
تاریخ انتشار: 16 دی 1402

 

لیست اعلامی از سوی امیر قلعه‌نویی برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ در مقایسه با تیم ۲۰۱۹ شباهت‌ها و تفاوت‌های جالبی دارد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، چیزی تا آغاز هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا باقی نمانده و تیم ملی فوتبال ایران پس از انجام بازی دوستانه برابر بورکینافاسو، خود را مهیای حضور در کشور قطر می‌کند. نگاه به لیست ۲۶ نفره تیم ملی فوتبال ایران و مقایسه‌اش با جام قبلی نکات قابل توجهی در دل خود دارد که در این گزارش به آن‌ها می‌پردازیم.

تغییر یک درصدی لژیونرها و بازیکنان داخلی

از منظر بازیکنانی که در لیگ‌های داخلی توپ می‌زنند و نفراتی که لژیونر هستند، تفاوت چندانی بین ۲ جام ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ وجود ندارد. تیم تحت هدایت کی‌روش ۱۱ بازیکن از نفرات داخلی داشت و ۱۲ بازیکن در لیگ‌های خارجی توپ می‌زدند. حالا تیم امیر قلعه‌نویی ۱۲ مهره شاغل در لیگ برتر ایران دارد و ۱۴ بازیکن عنوان لژیونر را همراه خود دارند. حدودا یک درصد به بازیکنان لژیونر اضافه شده(۵۳ درصد) و یک درصد از بازیکنان داخلی(۵۲ درصد) کاسته شده است.

سبقت سپاهان و حضور گل‌گهر به جای ماشین‌سازی

همچنان پنج تیم داخلی در تیم ملی فوتبال ایران نماینده دارند. با این تفاوت که به جای ماشین‌سازی، در این دوره گل‌گهر سیرجان سهمیه به خودش اختصاص داده است. برای حضور در جام هفدهم، پرسپولیس، استقلال و تراکتور سه بازیکن ملی‌پوش داشتند و سهم سپاهان یک نفر بود اما حالا طلایی‌پوشان با پنج مهره، رکورددار هستند و تیم‌های پرسپولیس(سه)، استقلال(۲) و تراکتور(یک) رتبه‌های بعدی را از آنِ خود کرده‌اند.

سامان، نقطه اشتراک بازیکنان شاغل در پنج لیگ معتبر

در لیست تیم ملی فوتبال ایران همانند دوره قبل ۲ بازیکن شاغل در پنج لیگ معتبر اروپایی حاضر هستند که سامان قدوس، نقطه مشترک این ۲ لیست است. بازیکن کنونی برنت‌فورد، هنگام برگزاری تورنمنت پیشین، عضو آمیان فرانسه بود. در امارات، علیرضا جهانبخش برای برایتون بازی می‌کرد و دومین بازیکن پنج لیگ معتبر بود اما حالا سردار آزمون، مهاجم تیم رم ایتالیا جای او را گرفته است.

حدودا ۲ سال تیم ملی پیرتر شده است

از نظر میانگین سنی، مشخصا شاهد افزایش چشم‌گیری بوده‌ایم. تیم ۲۰۱۹ تیم جوانی نبود اما در قیاس با تیم امسال، حدودا ۲ سال جوان‌تر است. شاگردان کارلوس کی‌روش متوسط سنی ۲۷.۰۴ سال داشتند. ۶ بازیکن ۳۰ و بالای ۳۰ ساله بودند و تنها ۲ نفر ۲۳ و کمتر از ۲۳ سال سن داشتند. در تیم کنونی معدل سنی ۲۹ سال است. ۱۲ بازیکن در لیست امیر قلعه‌نویی ۳۰ و بیش از ۳۰ سال دارند و همانند تیم قبلی، فقط ۲ مهره زیر ۲۳ سال به چشم می‌خورد.

مجید حسینی با ۲۲ سال جوان‌ترین بازیکن ۲۰۱۹ بود و آریا یوسفی با ۲۱ سال، جوان‌ترین بازیکن تیم ۲۰۲۳ به حساب می‌آید. در بحث پیرترین نفرات هم به ترتیب پژمان منتظری با ۳۵ و امید ابراهیمی با ۳۶ سال، رتبه نخست را در امارات و قطر به خود اختصاص دادند.

۱۵ بازیکن مشترک بین کی‌روش و قلعه‌نویی

لیست ایران در ۲ جام ملت‌های اخیر ۱۵ بازیکن مشترک داشته است. علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، روزبه چشمی، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، کریم انصاری‌فرد، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سامان قدوس، مهدی ترابی، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، مجید حسینی، سردار آزمون، پیام نیازمند و رامین رضاییان، این نفرات را تشکیل می‌دهند. از این جمع تنها علیرضا بیرانوند، روزبه چشمی، مهدی ترابی و پیام نیازمند تیم‌های خود را تغییر نداده‌اند.

۱۱ بازیکن جدید چه کسانی هستند؟

حالا نوبت به ۱۱ بازیکنی می‌رسد که در تورنمنت قبلی نتوانستند عضوی از تیم ملی باشند اما حالا راهی قطر می‌شوند تا همراه تیم ملی فوتبال ایران باشند. نام آن‌ها بدین شرح است: صادق محرمی، شجاع خلیل‌زاده، سعید عزت‌اللهی، رضا اسدی، علی قلی‌زاده، مهدی قایدی، محمد محبی، حسین حسینی، آریا یوسفی، سامان فلاح، شهریار مغانلو.

هشت بازیکنی که فرصت حضور دوباره را از دست دادند چه کسانی هستند؟

اما هشت نفری که توسط کی‌روش به تیم ملی دعوت شدند اما حالا به دلایل مختلف در کاروان اعزامی ایران به قطر جایی ندارند. وریا غفوری، احمد نوراللهی، مسعود شجاعی، مرتضی پورعلی‌گنجی، وحید امیری، امیر عابدزاده، پژمان منتظری و اشکان دژاگه، بازیکنان مذکور هستند.


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.