نگاهی به لیگ برتر نوجوانان استان بوشهرستاره‌هایی که فردا می‌درخشند/گزارش:مرتضی خضری

شناسه خبر: 14725
تاریخ انتشار: 04 آذر 1397

لیگ برتر نوجوانان استان بوشهر با نام نسل نو کمتر دیده می‌شود. لیگی که فرآیند آن را در آینده فوتبال استان بوشهر خواهیم دید. در فصل ۹۸-۹۷ لیگ برتر فوتبال نوجوانان استان بوشهر نه تیم برای قهرمانی داشته‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند. در پشت کوه پردیس، جم دو نماینده دارد؛ یکی در صدر تقلای قهرمانی می‌کند و دیگری در انتها برای ماندن در لیگ دست پا می‌زند. پارس جنوبی جم صدرنشین لیگ است و مجتمع گاز پارس هم در جدول تنها یک تیم را پشت سر خود می‌بیند. دیر تا رسیدن به گذشته فاصله زیادی دارد. پرسپولیس، این شهر را در لیگ برتر نوجوانان استان نمایندگی می‌کند. سرخ‌های دیری در نیمه بالایی جدول امیدچندانی به قهرمانی ندارند. سپاهان عالی‌شهر چند سالی‌ست در لیگ برتر نوجوانان قد و قواره یک مدعی به خود گرفته است. این تیم در جای سوم لیگ است و برای قهرمانی هم جنگی تمام عیار دارد. در شمال استان دیلم هیچ نماینده‌ای ندارد و گناوه هم با تیمی دست و پا شکسته پا به مسابقات گذاشته است. سپاهان گناوه در نیمه پایین جدول رده‌بندی‌ست اما تا حدود زیادی خیالش از بابت ماندن تخت است.

بوشهر بیشترین سهم را در این لیگ دارد. استقلال بوشهر راهش از لیگ برتر کشور به لیگ برتر استان کج شد. آبی‌ها در لیگ برتر استان شانه به شانه پارس جنوبی جم به پیش می‌روند. پارس خلیج فارس و خلیج فارس پنبه‌ریز بوشهر دیگر نمایندگان بوشهر در این لیگ هستند. دو نماینده در کمرکش جدول هم فشار بالا را تحمل می‌کنند و هم پایین را دو چشمی می‌پایند. این دو تیم تا حدودی ماندگاری خود را تثبیت کرده‌اند. سپاهان عالی‌شهر همچنان عالی‌ست و امیدوارست در بالای جدول یکی بلغزد تا صعود کند.

آبی‌پوشان تنگ زرد دشتستان جای خالی دشتستان را در لیگ برتر نوجوانان پر کرده‌اند. نماینده دشتستان در آخرین خانه جدول روزهای سختی را گذرانده و هفته‌های سخت‌تری را در پیش رو دارد.

پارس جنوبی جم با ۲۵ امتیاز در صدر جدول لیگ برتر نوجوانان استان است. شاگردان مرتضی نورافکن در بیشتر زمان لیگ صدرنشین بوده‌اند. این تیم به‌شدت تحت تعقیب است. استقلال بوشهر و سپاهان عالی‌شهر لحظه‌ای پارس را به حال خود رها نمی‌کنند. نماینده جم بهترین خط حمله مسابقات را دارد و در خط دفاعی هم روزگارش بهتر از دیگران است. خط دفاعی پارس نقطه قوت این تیم است. گذشتن از آرمان زال‌پور و ابراهیم پرهیزکار در مرکز خط دفاعی کار هر تیم و بازیکنی نیست. پارس جنوبی به جناح راست خط دفاعی خود می‌نازد.  سجاد بازایی جناح راست را کنترل کرده است. محمد عزیزی برگ برنده این تیم است. نورافکن در قسمت حمله هر جا ضعفی باشد عزیزی را به کار می‌گیرد. این بازیکن با ۱۴ گل بهترین گلزن پارس و مسابقات است. امیرحسین طاهری هنوز برای پیشرفت در این رده جا دارد. میانه میدان پارس در دست این بازیکن قرار دارد.

عبدالحمید پوربهی شناخته شده‌ترین مربی این لیگ است. مرد باتجربه استقلال بوشهر با آبی‌ها تجربه لیگ برتر کشور را هم دارد. در این لیگ هم با ۲۳ امتیاز در مکان دوم است. پوربهی شناخت بسیار خوبی از فوتبال استان دارد و می‌داند چگونه مدعی باقی بماند. در استقلال چند بازیکن نقش کلیدی بازی می‌کنند. خط دفاعی این تیم را محمدامین عبدالهی رهبری می‌کند. میانه میدان را هر تیمی داشته باشد حکم برتری را هم دارد. در استقلال آریا حاجب میدان‌دار قابلی‌ست. در جناح چپ استقلال هم امیرحسین بازدار برای آزار هر خط دفاعی آمادگی دارد. آمار بیشترین گل زده استقلال در دست آریا حاجبی و حسین دهقان است. هر دو ۸ گله هستند. در استقلال، امیررضا پاسالار ۷ بار موفق به گلزنی شده است. نونهالی که مصدومیتش بیشترین نگرانی را برای کادر فنی استقلال ایجاد کرده است.

وقتی سپاهان عالی‌شهر شکل گرفت که مجتبی شجاعیان سکان‌دار آن شد. شجاعیان در چند سال گذشته تیم فوتبال بلد و یک‌دستی را روانه مسابقات کرده است. در این فصل هم با ۲۲ امتیاز در تعقیب پارس جنوبی جم و استقلال بوشهر است. در این تیم ابوالفضل قریشی خوب گل می‌زند و با ۶ گل بهترین گلزن تیمی‌ست که در مجموع ۲۴ گل به ثمر رسانده است. در میانه زمین سپاهان دو بازیکن خلاق قرار دارند. یکی در دفاع خوب کار می‌کند و دیگری برنامه‌های هجومی را تدارک می‌بیند. محمد حیدری در برنامه‌های هجومی برتر است و حسین صفدری هم در دفاع میدان‌دار است.

در جایگاه چهارم جدول پرسپولیس دیر قرار دارد. دیری‌ها سال‌ها پیش با پیکان مهمان لیگ برتر نوجوانان بودند اما چند سالی‌ست از پیکان خبری نیست. هادی غفاری که پیشتر در فوتسال فعال بود با سپردن پرسپولیس به محمد زبیری راه لیگ برتر فوتبال نوجوانان را در پیش گرفته است. در این تیم ۱۸ امتیازی الیاس بدرانی با ۵ گل بهترین گلزن است. امین ناصرزاده هم قلب دفاع را در دست دارد. این بازیکن نظم را به پرسپولیس تزریق می‌کند. سمیر بازدار در جناح راست تاخت و تاز می‌کند و ۴ گل هم به ثمر رسانده است.

پارس خلیج فارس بوشهر با ۱۰ امتیاز میان جدول را در آغوش دارد. علی‌رضا حق‌پرست و تیمش در این لیگ سابقه چندانی ندارند. نماینده بوشهر با ۱۲ امتیاز نگران از دست دادن لیگ نیست. بزرگ‌ترین شوکی که بر این تیم وارد شد مرگ ناگهانی رامین بهرمند یکی از بهترین‌های این تیم بود. بهرمند تا هفته هفتم در ترکیب این تیم قرار داشت و بر اثر سانحه تصادف درگذشت. در این تیم علی‌رضا دشتی بهترین گلزن است. دشتی سه گل به ثمر رسانده است. خط دفاعی پارس خلیج فارس از بهترین خطوط دفاعی لیگ است. محمدرضا اکابریان در درون دروازه این تیم نقش مهمی در برتری خط دفاعی این تیم دارد. در پارس آرین نوشیروانی و محمد حسینی هم تاثیر گذار بازی می‌کنند. نوشیروانی در میانه زمین این تیم عصای دست کادر فنی‌ست و حسینی هم به عنوان آخرین مدافع نقاط ضعف خط دفاعی را پوشش می‌دهد.

خلیج فارس پنبه ریز بوشهر در بالاترین مکان از نیمه پایین جدول قرار دارد. این تیم با ۱۰ امتیاز در دسترس سپاهان گناوه است و هر آن امکان دارد جای خود را با سپاهان تغییر دهد. در این تیم حکم عباس قائم پناه به راه‌ست. قائم پناه و پنبه‌ریز هیچ امیدی به کسب عنوان ندارند و در واقع ابزار این کار از دست پنبه‌ریز خارج است. در این تیم مهدی محمدی بهترین بازیکن خط دفاعی‌ست. نقطه اتکای پنبه‌ریز در خط میانی قرار دارد. حضور عبداله برزویی، محمدامین شکری و محمدامین نیرو توان خط میانی پنبه ریز را بالا برده است اما مشکلات فراوان در دیگر نقاط فرصت رسیدن به نتایج بهتر را از این تیم گرفته است.

اسکندر طاهری در پایه از مربیان کار بلد لیگ است اما دست خالی طاهری بن‌بست را در پیشانی نگاه این مربی قرار داده است. سپاهان با ۸ امتیاز هیچ امیدی برای بالانشینی ندارد ولی برای ماندن هر روز باید نقشه تازه‌ای ترسیم کند. در سپاهان احسان محمدحسینی بیشترین گل را به ثمر رسانده است. نوجوان اول خط حمله سپاهان ۵ گله است. نماینده گناوه بازوبند کاپیتانی را بر بازوی هادی لیراوی بسته است. مدافع و هافبک چپ سپاهان موثرترین مهره این تیم است.

هر چند پارس جنوبی جم در صدر است اما دیگر جمی این مسابقات برای جمع کردن امتیاز مشکل دارد. مجتمع گاز پارس جنوبی جم با رهبری پاک‌نژاد تا پایان هفته یازدهم تنها سه امتیاز به دست آورده است. این تیم دومین گزینه برای سقوط از لیگ است. خط حمله این تیم ضعیف‌ترین خط حمله لیگ است.

آبی‌پوشان تنگ‌زرد دشتستان آخرین تیم جدول رده‌بندی‌ست. این تیم بیشترین آمادگی را برای سقوط دارد. سقوط این تیم نوعی فاجعه برای فوتبال برازجان است. تا چند سال پیش دشتستان در لیگ برتر نوجوانان قدرت بلامنازعی قلمداد می‌شد. حالا در آستانه خداحافظی با یکی از لیگ‌های پایه و قدیمی استان است. خط دفاعی از هم پاشیده آبی‌پوشان رکورد دار گل خورده در لیگ است. میانگین گل دریافتی این تیم برای هر بازی۵/۷ است

هادی صالحی بهترین بازیکن این تیم برای ماندگاری تنگ‌زرد در لیگ هم گل زده است و هم پاس داده است ولی تلاش صالحی تا این هفته بدون نتیجه باقی مانده است. صالحی با ۷ گل بهترین گلزن این تیم است. امید آزادپور سرمربی پرمشغله و جوان آبی‌پوشان انرژی بسیار زیادی را در این فصل صرف تنگ‌زرد کرده است.


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.