ایران جام ملتهای آسیا را با دبل طارمی آغاز کرد

شناسه خبر: 15997
تاریخ انتشار: 17 دی 1397

تیم ملی ایران از شروع بازی امشب برابر یمن نمایشی سراسر هجومی داشت و توانست در ۲۵ دقیقه ابتدایی سه گل بزند و در نیمه دوم هم ۲ گل دیگر به ثمر رساند تا با نمایشی دلپذیر و کم‌نقص، نخستین بازی جام ملت‌های آسیا را با پیروزی پشت سر بگذارد.

ملی پوشان در دقیقه ۱۲ روی ریباند شوت سردار آزمون و گلزنی مهدی طارمی پیش افتاد و در دقیقه ۲۳ روی ضربه آزاد اشکان دژاگه دومین گل را به ثمر رساند، اما عملکرد هجومی یوزهای ایرانی همچنان ادامه پیدا کرد و آنها دو دقیقه بعد از گل دوم، باز هم توسط مهدی طارمی دروازه یمن را باز کردند و به برتری ۳ بر صفر در نیمه اول رسیدند.

در نیمه دوم نیز شاگردان کارلوس کی‌روش اجازه ندادند تیم یمن حتی یک شوت به سمت دروازه ایران بزند و در سمت مقابل توانستند دو گل دیگر بزنند؛ سردار آزمون در دقیقه ۵۳ گل چهارم تیم ملی را به ثمر رساند و در دقیقه ۷۸ نیز سامان قدوس، تعویضی طلایی ایران با شوتی تماشایی گل پنجم را زد تا تیم ملی در نخستین بازی جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات به برتری ۵ بر صفر دست پیدا کند.

 

 

تیم ملی ایران شروع طوفانی در جام ملت های آسیا داشت و توانست با ۵ گل یمن را شکست دهد. این نتیجه فوق العاده در شرایطی رقم خورد که مهدی طارمی ۲ گل به ثمر رساند و نقش پررنگی در این برد بزرگ داشت. طارمی در ادامه مسابقه نیز نمایش فوق العاده ای از خود نشان داد و فرصت زدن گل های بعدی را هم داشت اما در نهایت نتوانست هت تریک کند و در دقیقه ۷۱ جای خود را به کریم انصاری فرد داد.

 

در تاریخ جام ملت های آسیا تنها ۴ بازیکن ایرانی موفق به انجام هت تریک در جام ملت های آسیا شده اند. حسین کلانی در بازی ایران و عراق در جام ملت های آسیا ۱۹۷۲ موفق به این کار شد و در همان تورنمنت علی جباری با هت تریکش، پیروزی ۳-۲ مقابل تایلند را رقم زد. ۸ سال بعد نوبت زنده یاد غلام حسین مظلومی بود که هت تریک کند؛ او در جریان برتری ۸-۰ مقابل یمن جنوبی سه گل زد و نام خود را برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار کرد.

 

پنجمین دبل ایرانی ها در جام ملت‌ها؛

طارمی، پشت خط اسطوره‌ها ماند

۲۴ سال پس از هت تریک مظلومی، علی کریمی در یکی از جذاب ترین بازی های تاریخ جام ملت های آسیا هت تریک کرد تا ایران در یک چهارم نهایی کره جنوبی را شکست داده و حذف کند.

 

اما در نهایت طارمی موفق به هت تریک نشد تا در کنار نورایی، برزگری، فرکی و استیلی به جمع بازیکنانی بپیوندد که در جام ملت های آسیا دبل کرده اند. همچنین علی دایی و بهتاش فریبا ملی پوشان هستند که سابقه زدن ۴ گل در یک بازی یا پوکر را در تاریخ جام ملت های آسیا دارند.

 

حسین کلانی: ایران ۳ عراق ۰ (۱۹۷۲)

علی جباری: ایران ۳ – تایلند ۲ (۱۹۷۲)

غلام حسین مظلومی: ایران ۸ یمن جنوبی (۱۹۸۰)

علی کریمی: ایران ۴ کره جنوبی ۳ (۲۰۰۴)

 

 

 

 

مهدی طارمی شروع امیدوارکننده ای در رقابت های جام ملت های آسیا داشته و می تواند امیدوار به کسب عنوان آقای گلی باشد، درست مثل هری کین.

، هری کین در اولین دیدار جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل پاناما نمایشی خیره کننده داشت و توانست سه بار دروازه حریف نه چندان قدرتمند سه شیرها را باز کند تا در پایان رقابت ها با به ثمر رساندن سه گل دیگر، عنوان آقای گلی رقابت ها را کسب کند.

 

همین اتفاق به شکلی دیگر برای طارمی در حال رقم خوردن است؛ مهاجم الغرافه که همه روی توانایی های او حساب ویژه ای برای جام ملت ها باز کرده بودند، شروعی درخشان در این رقابت ها داشت.

طارمی ابتدا روی ریباند ضربه آزمون سریع و هوشمندانه عمل کرد و گل اول بازی را ثبت کرد و روی گل سوم هم ضربه ای با مهارت بالا با سر به توپ زد ولی در شرایطی که می توانست اولین هت تریک مسابقات را هم در دقایق باقی مانده ثبت کند، در دقیقه ۷۰ جای خود را به انصاری فرد داد تا برای بازی های بعدی توسط کی روش حفظ شده باشد.

البته کین در مقابل پاناما دو گل را از روی نقطه پنالتی زد و طارمی هر دو گلش را در جریان بازی ثبت کرد ولی برای  اینکه طارمی می تواند آقای گل شود یا نه باید همچنان صبر کنیم.

 

آن ۶ برای سعید عزت‌اللهی بود؛

توضیح مهدی طارمی درباره شادی گل جنجالی

مهدی طارمی پس از برتری ایران مقابل یمن در جمع خبرنگاران گفت: خدا را شکر بازی خیلی خوبی بود؛ همین که توانستیم در نخستین مسابقه برنده شویم، اتفاق مثبتی افتاد؛ همیشه شروع کار در تورنمنت‌ها دشوار است ولی موفق شدیم برنده شویم.

 

او درباره خوشحالی بعد از گل که عدد ۶ را با انگشتان دست خود نشان داد، عنوان کرد: آن حرکت را به یاد سعید عزت‌اللهی انجام دادم و گفته بودم اگر گل بزنم، آن را تقدیم تو می‌کنم؛ درست است که عزت‌اللهی همراه ما نیست ولی در قلب ما جای دارد.

 

مهاجم تیم ملی ایران درباره سبک بازی هجومی ایران و تفاوتی که نسبت به جام جهانی دارد، گفت: هر مسابقه سبک خاص خود را دارد؛ قرار نیست اگر در جام جهانی دفاعی بازی کردیم، در جام ملت‌ها هم همانطور کار کنیم؛ آنالیزهایی برای هر تیم و مسابقه داریم؛ نمی‌توانیم که مقابل اسپانیا از دقیقه یک نمایش هجومی داشته باشیم؛ اینکه از ابتدای مسابقه حمله کنیم یا ضد حمله بزنیم، به تاکتیک‌های آقای کی‌روش مرتبط است.

 

طارمی اضافه کرد: تمام تمرکز ما روی بازی با یمن بود که به برتری برسیم و خدا را شکر این اتفاق افتاد؛ مسابقه آینده ما برابر ویتنام است و از حالا فقط به این دیدار فکر می‌کنیم تا برنده شویم؛ هیچ دیداری در جام ملت‌ها ساده نیست و دیدید که اردن برابر استرالیا به برد رسید و امارات در افتتاحیه متوقف شد.

 

او یادآور شد: همیشه تورنمنت‌ها سخت است و مشخص نیست تیم‌ها چه کاری انجام می‌دهند و چه نتیجه‌ای می‌گیرند؛ در جام جهانی هم دیدید که ما می‌توانستیم مقابل پرتغال برنده باشیم.

 

 


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.