تصاویر:شب فوتبال در گناوه

شناسه خبر: 17828
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1397

مرتضی خضری: آخرین شب جشن فرهنگ گناوه فوتبالی بود. برای تاریخ‌نگاری از این رشته ورزشی همه‌ی افراد سال ۳۸ را نشانه می‌روند، سالی که عبدالمحمد پوربهی فوتبال گناوه را با تفکری علمی هماهنگ کرد اما پیش از پوربهی هم خیلی‌ها در فوتبال گناوه پا به توپ بودند. از آن نسل کمتر نشانی وجود دارد. فوتبال گناوه با تیمی معرفی شد که کلنی نام داشت، نسل اول این فوتبال با پوربهی عهدی ناگسستنی بستند.  وقتی سال ۴۲ از راه رسید، مشخص شد پوربهی دیگر معلم ورزش در گناوه نیست، غیبت کسی که بنای فوتبال گناوه را گذاشته بود، سخت بود ولی فوتبال راه خود را پیدا کرد. نسل اول فوتبال گناوه هنوز از میدان پا پس نکشیده بود که سروکله جوانان مستعد دهه چهل و پنجاه پیدا شد. در این نسل خیلی‌ها چهره شدند اما چند چهره نگاه همه را به سوی خود کشاند.

از درون پرسپولیس علی کرم و حاجی گرنه پا به توپ شدند زیبایی فوتبال علی‌کرم خیره کننده بود ولی حسین‌علی قیصری تبدیل به قیصر فوتبال گناوه شد. گلزن مخوف سرخ‌های گناوه تماشاگران خاص خود را داشت و با هر شوتش سکوی شمالی هورا می‌کشید. در تاج سیدباقر حسینی حقیقی رهبر بود، حسن بهرسی خط دفاع را سامان می‌داد و مجید مظفری جنجال به پا می‌کرد اما به مرور در دل این تیم حیدر مظفری جا خوش کرد و تاج بر سر نهاد. مظفری رهبر آبی‌ها شد و با پاس‌های بی‌عیب و نقصش سکوی جنوبی را حال می‌داد. در روبروی این دو سکو استاد محمود لیراوی سکویی را ساخت که جایگاه سبزها شد. پاس با نسلی عجیب از درون محله عبدامام و بالیشا رشد کرد و تبدیل به ضلع سوم فوتبال گناوه شد. در این تیم وقتی مثلث سه دوست شکل می‌گرفت، کار برای هر تیمی سخت می‌شد. احمد دشتیان، ابراهیم شهری و صدراله شمسی در دفاع، هافبک و حمله برای شکست هر تیمی نقشه داشتند. در درون تیم پرمهره و متعصب پاس، صدراله شمسی‌آزاد رهبری مقتدر، پاسوری دقیق و گلزنی تمام عیار بود. وقتی توپ در پای صدرو بود حوادث شکل می‌گرفت و سکو نشینان آمده پرواز بودند. پله فوتبال گناوه هیجان را در فوتبال این شهر به اوج می‌رساند.

در شبی که مسئولین جشن فرهنگ گناوه آن را به فوتبال اختصاص داده بودند از صدراله شمسی‌آزاد، حسین‌علی قیصری و حیدر مظفری تقدیر شد. در این شب ابتدا محمد افتخاری مروری بر آغاز فوتبال گناوه داشت و علی ادراکی از جوانان خوش نام موسیقی گناوه هم دو ترانه اجرا کرد. در این شب عباس برزگرزاده مدیر کل امور اجتماعی استاندار نیز حضور داشت. برزگرزاده با فوتبال، فوتبالی حرف زد.

مهدی تنگستانی و کلیپ‌های زیبایش در اکثر مراسم‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و در این مراسم هم با سه گزارش از حیدر مظفری، حسین‌علی قیصری و صدراله شمسی‌آزاد کار زیبایی را ارایه کرد.

نهمین دوره جشن فرهنگ گناوه با شب فوتبال به پایان رسید. در مراسم پایانی محمد نجفی رئیس هیات فوتبال استان نیز حضور داشت.

پیش‌کسوتان پاس گناوه با تندیسی از آرم پاس در دهه چهل از سه فوتبالیست سرشناس گناوه تقدیر کردند. صدراله شمسی و حسین‌علی قیصری، پله و قیصر فوتبال گناوه سال‌های زیادی رودرروی هم ایستادند اما سال‌های پایانی این دو در کنار هم گذشت. قیصر به پاس آمد و در کنار شمسی‌آزاد قرار گرفت.

در این مراسم تیم فوتبال پرسپولیس گناوه هم حاضر بود. نادر جعفری منفرد شاگردان خود را بعد از تمرین راهی سالن کرد.

نیم‌دری سبز با نگاه خود نهمین جشن فرهنگ گناوه را انجام داد. محمد مظفری و تیمش امسال به غلامحسین دریانورد فرصت دادند تا نظارگر برنامه‌ای باشد که هشت دوره آن را مدیریت کرده بود.

شاهین بهرام‌نژاد را به یاد دارید؛ عبداله بزن اون شوتاتو، بهرام‌نژاد مجری این برنامه بود.

 


نظرات

کاربر گرامی: سپاس از اینکه نظر خود را در مورد این خبر با ما و دیگران در میان می‌گذارید.